Kinderen hebben verschillende karakters. Eén is rustig en luistert goed en de ander is een bengel. Of soms komt een kind in een fase terecht waardoor ze zich negatiever gaat gedragen.
Hierbij wil ik je wat handvatten bieden hoe je daar mee om kunt gaan.
Zoek naar de achterliggende reden van het gedrag. Zie het los van haar identiteit. Heb de overtuiging dat je kind net als anderen positieve interacties wil maar dat er een achterliggende reden is waarom ze zich zo gedraagt. Vaak ligt het aan het zelfbeeld van je kind. Niet voldoende voelen of zich minder voelen dan broer(tje), zus(je).
Je kunt je kind helpen om aan haar zelfbeeld te werken door haar in te laten zien dat ze zoveel dingen goed doet. Hierdoor verandert haar zelfbeeld dat ze iemand is waar anderen altijd boos op zijn en dat ze "het toch nooit goed kan doen" naar iemand die gewaardeerd wordt en juist veel positieve dingen doet. Geef verantwoordelijkheden!
Of heeft er een verandering in haar leven plaatsgevonden? Beluister hier de aflevering over het Pygmailian effect die gaat hoe het zelfbeeld van je kind wordt gevormd door jouw overtuigingen.
Leer je kinderen om juiste keuzes te maken en positieve aandacht te vragen. Zet aandacht in als een belongingsinstrument. Luister naar deze aflevering voor meer details.
Het eerste doel is om het patroon van conflicten te doorbreken. Bovenstaande tips helpen om positieve interacties te bewerkstelligen. Je kunt later altijd de touwtjes weer iets strakker aantrekken, maar als eerst is het belangrijk om aan je kind te laten zien hoe het ook kan en wat positief gedrag voor meerwaarde heeft.
Communicatie is hierbij de sleutel. Deel jouw emoties en nodig uit om je kind haar emoties te laten uiten. Soms is het zo simpel om onverdeelde aandacht voor je kind te hebben en te vragen hoe het met haar gaat. Haar verhaal te laten doen en te zien waar het gedrag vandaan komt.
Indien goed geïmplementeerd kan de challenge van deze week alles veranderen. Schroom niet om een bericht te sturen als je nog ergens vragen over hebt. Succes!