Download nu hét geheim hoe je hoe je met perfectie en faalangst om kunt gaan bij je kind.

DOWNLOAD
Download nu hét geheim hoe je de driftbui van je kind gemakkelijk om kunt draaien.
DOWNLOAD

Pygmalion Effect - Jouw verwachtingen bepalen het gedrag van je kind - #002

17 mei 2020
Bastin Alexander

Ieder mens gedraagt zich zoals die denkt dat dit door de omgeving wordt verwacht. Welke rol heb jij in sociale kringen? De grappenmaker, de stille kracht, de feitjes kenner. Onbewust gedraag je je zoals je denkt dat dit van je verwacht wordt, de rol die je speelt in sociale kringen. 

Bij kinderen is dit niet anders. Die gedragen zich hoe zij denken dat dit door de buitenwereld wordt verwacht en hier heb je als ouder een grote rol in. Hoe zie jij je kind en hoe verwacht je dat je kind het gaat doen in welke situatie? Grote kans dat dit uitkomt, vanwege deze verwachtingen.

Pygmalion effect

Robert Rosenthal is de bedenker van het Pygmalion effect. Hij heeft onderzoek gedaan naar de verwachtingen van docenten naar leerlingen en het effect hiervan op hun gedrag en resultaten. Hij manipuleerde intelligentie tests van een random gekozen groep kinderen in de klas en gaf bij de docent aan dat deze kinderen naar verwachtingen gingen floreren in het komende schooljaar. Deze random gekozen groep presteerde significant hoger dan de eerste originele test zou vermoeden.

Thuissituatie

Terug naar de thuis situatie. Hoe kun je dit nou vertalen naar de thuissituatie? Nou:

  1. Zie gedrag los van hun identiteit. Een kind kan zich op vele manier ontwikkelen. Als het nu slecht luistert is het niet een kind dat slecht luistert maar een kind die dit gedrag laat zien. Misschien een klein verschil maar significant op hoe het kind zal reageren.
  2. Wees bewust hoe je over je kinderen praat. Als ze er bij zijn EN als ze er niet bij zijn. Kinderen zijn super gevoelig voor je energie en de kleinste onbewuste signalen worden al opgepakt om aan "jouw verwachtingen te voldoen".
  3. Alles wat je aandacht geeft groeit. In plaats van te focussen op het gedrag wat niet goed gaat, wat gaat wel goed en vergeet dit niet te benoemen. 
  4. Creëer nieuwe verwachtingen en zoek bewijs uit het verleden en heden waarom deze kloppen.

Check out de challenge van deze week aan het einde van de aflevering!

Links

Video die het Pygmalion effect uitlegt.

Video

Transcriptie

Hé Dit is Basin Alexander met de Opvoed Show en vandaag wil ik ingaan op de invloed van jouw verwachtingen naar jouw kind toe op diens gedrag. Daarbij willen kijken naar nummer een sociale rollen, nummer twee, de Pygmalion effect nummer 3, dat vertaalt naar de thuissituatie. En dan eindigen we met de Challenge. Alright let 's go.

Welke rol speel je in de maatschappij

Ieder mens, gedraagt zich, zoals die denkt dat dat door de omgeving wordt verwacht. Wow. Op een andere manier gezegd is dat iedereen kent een bepaalde sociale rol. Een rol die je zogeheten speelt in de maatschappij. Te denken valt bijvoorbeeld bij je vrienden of bij je vriendinnen op je werk in je gezin, maar ook bijvoorbeeld in de supermarkt of bij de bakker. We hebben in ons land met normen en waarden bepaalde afspraken gemaakt, bepaalde gedragsafspraken gemaakt hoe je je dient te gedragen in bepaalde situaties. Die verwachtingen bepalen voor een groot gedeelte, hoe je je op dat moment gedraagt. Welke rol heb jij? Als je bij met vriendinnen bent of op je werk, ben je de grappenmaker of ben je de stille kracht, of ben je de feitjes kenner? Die rol, zoals je bekend staat is hoe je je gaat gedragen en hoe je omgeving je ook telkens weer bevestigt en aanmoedigt om te gedragen door bijvoorbeeld de te lachen om je grapjes waarin je dus de bevestiging krijgt en meer grapjes gaat maken. Maar op deze manier kan het ook zijn dat je vaak een masker op zet dat je bijvoorbeeld bekend staat om altijd klaar te staan voor anderen. En dan denk je altijd vrolijk bent en dat je altijd de boel opzweept en op de momenten dat je je dan chagrijnig voelt of niet lekker in je vel zit dat je het gevoel hebt een masker op te zetten om toch aan die verwachtingen te kunnen voldoen. Herken je jezelf hierin? Nou, bij kinderen is dit niet anders.

Gedrag van kinderen en de rol van de ouders

Kinderen gedragen zich hoe zij denken dat de omgeving hun ziet en van hun verwacht hoe zij zich moeten gedragen. En hierin heb jij als ouder een grote rol. Wat de kinderen denken dat van hun verwacht wordt. Hoe zie jij je kind en hoe praat je over je kind? Een kind voelt haarfijn aan hoe jij hem of haar ziet. En welke verwachtingen je hebt en op die manier ontstaat een patroon hoe dat soort gedrags-interacties gaan. En, het kan heel gemakkelijk zijn vanaf baby's af aan probeer je mensen onbewust; we willen duidelijkheid in een hokje te plaatsen. Is het een druk kind? Is het een rustig kind? Is het een intelligent kind, leert het snel of loopt het juist achter? Dat probeer je op hele vroege leeftijd al te achterhalen, waardoor je dat telkens weer in dat hokje plaatst, waardoor die verwachting ook gaat spelen. Zo zie je bijvoorbeeld ook vaak dat als kinderen een diagnose krijgen, bijvoorbeeld ADHD of dyslexie, dat het gedrag In het begin verergerd. Want door de diagnose krijgt het kind ineens een bevestiging dat het een bepaalde beperking heeft, dus in een bepaalde zin een vrijbrief om op een bepaalde manier te gedragen, maar aan de andere kant ook dat er weer verwachtingen worden gesteld van als een kind een diagnose krijgt van wat verwachten de omgeving dan drukte slecht kunnen concentreren, slecht luisteren, we passen allemaal bij, dus je ziet vaak dat na een diagnose een kind het gedrag verslechtert en niks menselijks is ons vreemd. En heb jij wel eens tijdens een frustratie moment tegen je kind iets overdreven of wat niet helemaal klopt bijvoorbeeld, Waarom doe jij nooit eens normaal? Jij bent altijd zo brutaal? Jij maakt altijd alles stuk, doet er geen voorzichtig. Wat ben je toch gemeen? Jij luistert nooit. En, Ik weet niet of u wel eens van een selffulfilling prophecy hebt gehoord. Maar dat past hier helemaal bij dat in kind die hoort dat die slaat dat op van ik luister dus nooit, of Ik ben gemeen of ik doe brutaal en ik zelf ook selffulfilling prophecy, in dit geval geprojecteerd op je kind, is dus dat het kind zich gaat gedragen naar de rol die jij hem toe bespeelt. 

Wat is het Pygmalion Effect?

Op een andere manier gezegd, heet het het Pygmalion effect en het Pygmalion effect is het makkelijkst te beschrijven in een cirkel waarin je bovenaan begint. En, dat zijn de overtuigingen die je over iemand hebt. Nou, We hebben de opvoed show, dus we gaan eventjes uit van de overtuigingen die je hebt over je kind. Deze overtuigingen die je hebt over je kind beïnvloed, de manier waarop je acteert naar je kind, hoe je praat tegen je kind, hoe je reageert op je kind. En die acties reacties die beïnvloeden het zelfbeeld van het kind, dus het karakter, de identiteit. Dat bepaalt vervolgens het gedrag en dat gedrag, dat versterkt vervolgens weer jouw overtuiging. Dus Dat is eigenlijk dan die cirkel die rond is. Dus bijvoorbeeld, je kind wil graag dat de dingen precies gaan zoals zij dat wil. Je hebt de haar kleren klaargelegd op een schooldag en voordat je naar binnen loopt, heb je al de verwachting. De kleren zullen wel weer niet goed zijn en het zal wel weer in drama eindigen. Vervolgens loop je naar binnen en klopt het inderdaad, de kleren zijn niet goed. Ze reageert dat ze iets anders aan wil. Jij verliest al vrij snel je geduld waardoor zij boos wordt waardoor jij boos wordt en daar ontstaat een patroon in. Dus voordat je die situatie in ging, heb je al bepaalde overtuigingen, wat vervolgens ook, waardoor je ook vaker ziet dat die ook voortkomen.

Dus de overtuigingen die je hebt in dit voorbeeld is dat de kleren zullen wel weer niet goed zijn. En hoe jij dan de kleren presenteert de Energy die je erbij legt, maar ook hoe je vervolgens reageert als je kind er niet mee eens is, dat bepaalt het zelfbeeld van je kind. En dat zelfbeeld... Dat is dus weer die verwachting wat zich omzet in het gedrag. Waardoor ze hierna gaat handelen, waardoor jouw overtuigingen de volgende dag weer versterkt worden dat het toch nooit goed is. Nou, dit zijn patronen die ontstaan in een relatie. En, dat zijn dus patronen die dus in een vicieuze cirkel steeds sterker kunnen worden. En wat nou belangrijk is, is dat je zo een patroon doorbreekt, dus het gaat er niet per se Omdat je nou met hele andere verwachtingen van oh, ze zal het wel te gek vinden, want dat zou niet realistisch zijn als je die overtuiging niet hebt, maar belangrijk is om zo een patroon te doorbreken. Dus hoe zou je kunnen reageren op het moment dat je kind teleurgesteld is over de kinderen of over de kleren? Hoe zou je daarop kunnen reageren, waardoor je een bepaalde verrassing teweegbrengt? Want dan doorbreek je eigenlijk die cirkel waardoor het zelfbeeld verandert waardoor de actie verandert, waardoor je overtuiging zal veranderen.

Robert Rosenthal effect

Het Pygmalion effect wordt ook wel het Robert Rosenthal effect genoemd, en dat komt omdat hij die onderzoek naar heeft gedaan en eigenlijk het effect heeft gecreëerd. En wat hij heeft gedaan, is dat hij onderzoek heeft gedaan binnen scholen en dat hij In de klas heeft gewerkt waarin hij aan het begin van het schooljaar de hele klas een IQ test heeft laten doen. Toen heeft hij random gekozen, een lijstje van een aantal kinderen heeft hij de IQ test gemanipuleerd en is daarmee naar de docent gegaan en aangegeven dat dit groepje kinderen aan de hand van deze IQ test zullen gaan bloeien tijdens het komende schooljaar. Dus die het heel goed gaan doen binnen dat schooljaar en daar heeft hij het bij gelaten. En Dat is dus de informatie die de docent had. Die is vervolgens met de hele groep kinderen aan de slag gegaan. Zonder bewust extra aandacht te geven aan dat groepje kinderen en aan het einde van het schooljaar kwam Robert Roosendaal terug en deed weer die IQ test en. Wat hij zag is dat het groepje kinderen die dus eigenlijk als een test werden gebruikt dat die allemaal significant beter scoorden op die IQ test die hij aan het einde van het schooljaar had afgenomen. Hoger scoren dan op basis van de eerste IQ test verwacht zou kunnen worden. Nou daarin zij verder onderzoek naar gaan doen. Van waar dat nou goed door komt. En wat hij zag, is dat aan de hand van de gesprekken met een docent dat er een warme klimaat werd gecreëerd In de klas voor de kinderen die zouden gaan bloeien. Er was een uitgebreidere uitleg. Ze kregen meer de beurt. Er was een positieve focus op het op positief gedrag en op de juiste antwoorden, dus dat was de onbewust hoe de docent na deze groep kinderen toe handelden, waardoor het zelfbeeld veranderde. De acties veranderde, de overtuiging versterkt raakt. En, dat was eigenlijk de Abseil van de Pygmalion effect. Nou, als we dat weer terugbrengen naar de thuissituatie, hoe kun je deze informatie nou incorporeren aan de allereerste is om het gedrag van je kind los te zien van hun identiteit. Nogmaals mensen hebben de neiging om in hokjes te denken om duidelijkheid te creëren, dus gedrag te zien als onderdeel van de identiteit. Maar het is heel belangrijk om deze los te zien, want een identiteit verander je niet zomaar. Dus als een kind eenmaal in dat hokje zit als het onderdeel zou zijn van de identiteit, dan zou dat alleen maar vaster komen te zitten, waardoor je steeds meer daarnaartoe ontwikkeld. Terwijl Als het gewoon gedrag is, bijvoorbeeld, het is een rustig kind die druk gedrag laat zien. Dan heb je dat dat dus gemakkelijker veranderd kan worden, waardoor je de overtuigingen ook makkelijker kunt veranderen. 

Hoe praat je over het gedrag van je kind en over hun identiteit?

En dit kun je doen door op een andere manier te praten over je kinderen en heb ik het erover als de kinderen er zijn, maar ook als ze nu niet zijn, hoe praat je over je kinderen? Hoe praat je over hun gedrag en over hun identiteit? Kinderen pakken de meest gevoelige energie die je uitstraalt, pakken ze op en ze voelen haarfijn aan hoe jij op dat moment over ze denkt en dat heeft dus een significante invloed op hun gedrag. En daarom is het zo belangrijk om zo goed op je woorden te letten dat je woorden hebben zo een gewicht dat het goed is om je woorden goed te kiezen, dus niet: “Je bent brutaal”, “je bent druk”. Maar dat is het gedrag wat ze laten zien. Met andere woorden, tijdelijk. En daarin zal je ook zien bij nummer 3 is dat alles wat je aandacht geeft, groeit dus op het moment dat je je kind meer als een rustig of als een beleefd persoon gaat zien. En dus ook zal je zien dat dat gedrag ook gaat groeien. Dus pak nou eens het gedrag wat je wilt, dat groeit en zet daar nou eens de aandacht op in plaats van op het negatieve gedrag, want dan heb je bij de laatste is dat je nieuwe verwachtingen gaat creëren. Nieuwe overtuigingen gaat creëren en daarin zoek je dus naar bewijzen In het verleden, maar ook In het heden in het hier en nu dat je dus naar bewijzen signalen prikkels gaat zoeken waarin je het gedrag het gewenste gedrag van je kind gaat herkennen. Dus dat zijn de 4 stappen van de eerste is om het om gedrag los te zien van identiteit, want nogmaals identiteit verander je niet zomaar, maar gedrag kan je heel gemakkelijk veranderen nummer twee is, hoe praat je over je kinderen en hoe spreek je ze aan om daarin ook het vertrouwen en het geloof erin te stoppen dat je weet dat ze kunnen veranderen en dus niet over je bent, maar je doet je gedrag. Nummer 3 is daarin veel meer focussen op het positieve dan op een negatieve, want alles wat je aandacht geeft groeit. En daarnaast voel je zelf dus constant zoeken naar bewijzen dat je kind het gewenste gedrag laat zien en het kan.  

De Challenge

De Challenge dan is het nu tijd voor de challenge Dit is dus de Pygmalion effect en de verwachtingen en de invloed op je gedrag. Wat ik nou van je wil vragen om aankomende week, geef het een week de tijd is om heel erg op je woorden te letten, hoe je tegen je kind praat, hoe je over je kind praat, waar ze bij zijn en waar ze niet bij zijn. En daarin dus niet meer een label eraan te geven. Hij is zo druk. Hij is brutaal, maar juist de benadrukt het gedrag wat je zou willen zien. Een kracht van daarbij is om over je kind te praten waar diegene bij is en daarin dus een compliment te geven naar iemand anders toe over het moment waarop je kind juist rustig was in hoe goed luisterde of juist iemand anders. Daarin stel je andere verwachtingen en zal je het gedrag indirect maar wel op power volle manier veranderen. Ik heb een link In de beschrijving staan naar een YouTube video mdat ik mailing effect visueel ook nog uit te leggen, dus daar kun je ook nog. Eventjes naar kijken. Verder was dat de aflevering voor vandaag go get them, je kunt het tot volgende week. Ciao 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

17 − zeven =

Gerelateerde Podcasts

Chat openen
Hallo 👋
Kunnen we je helpen?
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram