#012: De beste opvoed tips uit twee opvoed boeken

12 juli 2020
Bastin Alexander

Ik heb de boeken How2Talk2Kids van Adele Faber en Elaine Mazlish en Omdenken van Berthold Gunster gelezen en hier handige opvoed tips uitgehaald. Tijdens deze aflevering wil ik mijn aantekeningen van beide boeken doornemen. 

* Let op de aantekeningen en opmerkingen zijn mijn interpretatie van het boek en dus niet per se de weerspiegeling er van. Als je geïnteresseerd bent in How2Talk2Kids kun je die hier aanschaffen. Als je geïnteresseerd bent in Omdenken kun je die hier aanschaffen. 

How2Talk2Kids

Algemene observaties

1. Het boek gaat over het effectief communiceren met je kind. Het boek kruipt erg in de rol van het kind en hoe dingen op haar overkomen. Daarmee wordt de vergelijking getrokken met hoe wij als volwassenen op andere volwassen zouden reageren. 

2. We reageren heel erg vanuit een instinct, hoe wij de wereld zien en wat wij er van vinden. Hierbij kijken we soms te weinig vanuit het perspectief van het kind te zien. Dit boek maakt dit door middel van voorbeelden duidelijk. Het opent je ogen hoe dingen op het kind over kunnen komen en geeft ruimte om na te denken over je eigen invulling hierop.

3. We zoomen soms in op de dagelijkse details en vergeten hierbij het overall plaatje. Wat is jouw doel van de opvoeding? Hoe zou jij willen dat je kinderen zich ontwikkelen? Welke eigenschappen, vaardigheden, normen en waarden? Antwoorden op deze specifiek vragen, kan je helpen om de dagelijkse details in perspectief te zetten. Om niet elk conflict aan te gaan. Is het nou echt zo erg? Ik noem het zelf niet uit principe opvoeden. Eigenlijk maakt de overtreding niet heel veel uit maar gewoon omdat je denkt dat het zo hoort, ga je de confrontatie aan. Door jouw overall doelen te weten, zal het je veel energie schelen dat je niet overal op in hoeft te gaan. En je kinderen zullen zich ook vrijer voelen!

4. Ben jij de held of de mentor van je kind? Met andere woorden, als je kind een vergissing maakt, faalt of vast zit: Neem je het dan over om je kind direct beter te laten voelen, of coach je je kind om met de situatie om te gaan. In een ander (marketing) boek van Don Miller praat hij over de gids en de held. In elke Hollywood film je een held en een mentor: Batman en Alfred, Luke Skywalker en Obi One, Ninja Turtles en Splinter. Zou je ook de mentor voor je kind kunnen zijn? Dus niet de held die de problemen oplost maar de begeleider waarbij je kind de situatie oplost of het gevoel heeft controle te hebben over de oplossing.

Mijn take aways van het boek

  • Stemming van de leraar of ouder heeft een grote invloed op het gedrag van je kind.
  • Erken de gevoelens van je kind. I.p.v. snel gevoelens om te willen draaien, laat ze hun emoties eens uitspreken en vraag wat een oplossing zou kunnen zijn i.p.v. direct er één aan te dragen, weg te wuiven of lastig te vinden. 
  • Als je wilt dat je kind coöperatief gedrag vertoont, vermijd beschuldiging (kun je nou nooit normaal doen) en een etiket plakken (je kamer is een zwijnenstal), maar in plaats daarvan geef een keuze of omschrijf jouw gevoel. Breng je kind in de situatie waarin hij kan helpen, dan motiveer je tot coöperatief gedrag.
  • Eigenwaarde van je kind vergroten door gewenst gedrag specifiek te prijzen (alles wat je aandacht geeft groeit).
  • Bevrijd je kind van een rol. Ken je het Pygmailian effect nog? Benoem het gedrag en benoem het niet als identiteit.

Omdenken

Algemene observaties

Omdenken is op een andere manier met problemen omgaan. Het is het tegenovergestelde van vast denken: we krijgen te maken met een probleem en direct gaan we op zoek om hier zo snel mogelijk vanaf te komen. Als dit niet lukt zijn we slachtoffer van het probleem en raken we gefrustreerd. Deze manier van denken werkt maar zelden. Want vaak zorgt de oplossing voor een nieuw probleem.

Omdenken leert je op een andere manier naar het probleem te kijken. Door niet het slachtoffer er van te zijn, komt het probleem direct al in een ander daglicht te staan. 

Mijn take aways van het boek

  • Ja zeggen tegen het probleem is de eerste stap van omdenken. Accepteren dat problemen bestaan, we er nooit van af zullen komen en sommige dingen gewoonweg niet veranderd kunnen worden. In plaats van je te verzetten, te accepteren.
  • Kijk hoe je van het probleem een voordeel kan maken. Bijvoorbeeld: je staat elke dag voor je werk in de file. Een probleem waar je vaak niks aan kunt doen. In plaats van elke dag hiervan te balen en boos te worden, kun je ook een audio cursus bestellen. Je tijd in de auto is “Me time” waarin je even kunt doen wat je wilt. Een audio boek luisteren, een nieuwe taal leren, etc.
  • Wat is het voordeel van het probleem? Met andere woorden: het probleem is de bedoeling! Op welke manier word ik beter van het probleem.
  • Bij vast denken zie je lastig gedrag van je kind als ongewenst, een probleem. Maar met omdenken probeer je het probleem niet op te lossen, maar laat je het bestaan en kijk je er naar hoe je het kunt gebruiken. 
  • Waar komt het lastige gedrag vandaan: wat wil het kind hiermee bereiken? Probeer hier achter te komen ipv het lastige gedrag te stoppen. 

De vier vragen

I. Wat is het probleem? 
De achterliggende reden waarom het een probleem is als iemand brutaal is, te lang achter de iPad zit of niet luistert.

II: Is het echt een probleem?
Is het meer een principe dat iets “gewoon zo hoort” of moet er echt iets aan gedaan worden. Met andere woorden is het de confrontatie waard? Als ouder hoef je niet elke confrontatie aan te gaan. Choose your battles!

III. Ben jij het probleem?
Met andere woorden, kun jij iets anders doen, zeggen, een andere houding aannemen om invloed te hebben op het gedrag van je kind? Dit is een lastige omdat de ander de schuld geven de makkelijkste weg is maar welke rol speel jij in het probleem? Of leg jij misschien de lat te hoog? Lost het probleem niet vanzelf op als je het geen aandacht meer geeft? Pak jij teveel verantwoordelijkheid waardoor je kind passief wordt?

IV. Is het probleem de bedoeling?
Dit is het omdenken, wat is het voordeel van het probleem. Is ADHD een probleem om dat het kind niet kan stilzitten tijdens het lezen of juist een verademing door de energie en creativiteit. Erken je kind in de worsteling en kijk naar hoe je kunt helpen in plaats van te veranderen. 

  • Je kind beter leren kennen: actief kijken en luisteren
  • Herkennen: dat je kind weet dat ze mag zijn wie ze is
  • Accepteren en respecteren van hun gevoelens. Niet direct een advies geven

Succes met de challenge van deze week. Zet hem op, je kunt het!

Categorie: ,
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram