Download nu hét geheim hoe je hoe je met perfectie en faalangst om kunt gaan bij je kind.

DOWNLOAD
Download nu hét geheim hoe je de driftbui van je kind gemakkelijk om kunt draaien.
DOWNLOAD

#014 – De groei mindset deel 1: het middel om je kind te helpen bij teleurstellingen en uitdagingen

26 juli 2020
Bastin Alexander

Je hebt een groep kinderen en die verdeel je in twee willekeurig groepen. Vervolgens laat je ze allemaal een puzzel maken en hier geef je afhankelijk van de groep feedback op:

Feedback groep 1: Zo dat heb je goed gedaan, je bent vast erg slim
Feedback groep 2: Zo dat heb je goed gedaan, je hebt vast erg je best gedaan

Dit is het onderzoek van Carol Dweck naar kinderen en hun motivatie om te leren, durven fouten te maken en te falen. 

Twee groepen kinderen zijn willekeurig aangewezen per groep. Ze liet hen allemaal dezelfde puzzel maken. Na afloop beloonde ze iedereen met complimenten bij het voltooien van de puzzel. Ze kwam er echter achter dat de manier waarop ze het compliment gaf, bepalend was voor het kind om vervolgens te kiezen voor een moeilijkere of een makkelijkere puzzel.

Welke groep denk je dat voor een moeilijkere puzzel koos? Carol Dweck noemt de feedback van groep 1 de vaste mindset en van groep 2 de groei mindset. Beluister de aflevering voor het goede antwoord.

Een vaste mindset betekent dat je met vaardigheden en kwaliteiten wordt geboren. Je kan met oefenen het nog wel iets veranderen maar in principe staat het bij de geboorte wel vast. Bij een groei mindset kunnen kwaliteiten en vaardigheden worden ontwikkeld door middel van inzet, oefening en hulp van anderen. 

Twee groepen

Groep 1: Door iemand slim te noemen, geef je diegene een etiket en zet je haar op een podium, je bent slim. Dit brengt druk met zich mee, want het kind moet zich nu slim gedragen. Het kind kan bij de volgende puzzel alleen nog maar verliezen. Want als ze de puzzel succesvol maakt, blijft ze slim, niks nieuws onder de horizon. Maar als het niet lukt, betekent dit: “oeps ik dacht dat je slim was maar dit blijkt toch niet zo te zijn”. Ik stoot je van het podium af. Niet gek dus dat het kind uit groep 1 voor een makkelijkere puzzel koos. De kans is immers groter dat het de titel kan behouden.

Groep 2 keek heel anders naar slagen en falen. Ze hebben geen etiket gekregen die ze kwijt kunnen raken. Hun mindset was: “Jij dacht dat ik bij deze puzzel mijn best heb gedaan, moet jij eens opletten wat ik bij een moeilijkere puzzel kan”.

Dit onderzoek geeft een mooi beeld van hoe kinderen reageren op feedback met een vaste en een groei mindset. En kijk nu eens naar je eigen opvoedstijl. Complimenteer je jouw kind vaker met een vaste mindset of met een groei mindset? Hoor je jezelf wel eens zeggen: “Mooi, wat ben je toch briljant, slim, de nieuwe Mozart/Rembrand”. Hoe zou je dit om kunnen zetten naar een groei mindset?

Het is in de opvoeding van kinderen belangrijk dat ze leren falen, fouten mogen maken. Dat ze een enthousiasme creëren voor leren en uitdagingen. 

Lange termijn versus korte termijn resultaten

Als ouder is het belangrijk om minder waarden te hechten aan de korte termijn resultaten. Het zegt namelijk niks over hoe succesvol je kind in het leven wordt. Als ze een vaste mindset creëert krijg je dat passiviteit, frustratie en faalangst wordt ontwikkeld. 

In het thema van de groei mindset, wil ik duidelijk maken dat iedereen wordt geboren met een groei mindset. Heb je wel eens een baby gezien die probeerde te lopen, viel en vervolgens opgaf: Ik ben gewoon niet iemand die loopt, ik kan dit helemaal niet. Nee, uiteraard niet. Door blijven oefenen totdat het lukt. En dan als peuter verandert het ineens naar een vaste mindset. Boos en gefrustreerd als iets niet in 1 keer lukt. Een heel normale ontwikkeling en misschien een beetje afgekeken bij papa of mama met een vaste mindset? We gaan het volgende week in deel 2 over de groei mindset bij ouders hebben. Nu eerst kijken hoe je als ouder je kind kan stimuleren om van een vaste mindset een groei mindset te maken.

5 manieren om bij een kind de groei mindset te stimuleren

  1. Beloon de inzet en niet het resultaat
  2. Geef anderen niet de schuld maar kijk hoe je kind zich kan verbeteren 
  3. Probeer niet gelijk een negatieve emotie weg te halen, maar leer hem om hiermee om te gaan
  4. Je kan het NOG niet, we moeten gewoon nog meer oefenen
  5. Geef je kind complimenten als ze uit de comfort zone stapt

In het kort

De groei mindset focust op het proces, de inzet van je kind. Durven risico’s aan te gaan is belangrijker dan slagen. Als je kind een mindset creëert om te groeien, ontwikkelen en uit de comfort zone te stappen zal het in de toekomst slagen. Ook al is het proefwerk van vandaag onvoldoende. Je kijkt naar de lange termijn in plaats van korte termijn resultaten die het zo goed doen op verjaardagen.

Kwaliteiten en vaardigheden kunnen ontwikkeld worden. Niet de meest talentvolle komt het verst, maar wie het hardst werkt. En dit geldt niet alleen voor je kind maar ook voor jezelf, hier gaan we het volgende week over hebben.

Super powervol middel die je direct in kunt zetten en ook snel verandering kunt zien. Succes met de challenge van deze week!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

drie − 1 =

Gerelateerde Podcasts

Chat openen
Hallo 👋
Kunnen we je helpen?
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram